שרף בעץ אורן

שרף בעץ אורן

שרף בעץ אורן

שרף בעץ אורן זה לא עניין נעים כלל וכלל, במיוחד כשהוא מתגלה מאוחר מדי על הבגדים לאחר ישיבה על רהיט שעשוי מעץ אורן. זו בעיה ידועה שעלולה לפקוד אתכם בעיקר בחודשי הקיץ החמים של ישראל, ולמרות שעבור עץ אורן מדובר בגזירה מצערת, ישנם דברים שניתן לעשות כדי למנוע הופעת שרף על עץ אורן, או לכל הפחות כדי להסיר אותו ביעילות ומבלי לפגוע בעץ. אז מה הוא אותו שרף, כיצד הוא נוצר על עץ האורן ומה ניתן לעשות כדי למנוע ולהעלים אותו? 

מהו שרף וכיצד הוא נוצר על עץ אורן?

שרף בעץ אורן

שרף הינו חומר נוזלי ודביק שיוצא מן העץ, אשר נוצר מהטרפן המחומצן של השמנים הנדיפים שבעץ. חוקרים אינם בטוחים בנוגע לתועלת של ייצור השרף עבור העץ, אולם יש להם כמה השערות:

• השרף שמופיע על גבי עצים עשוי לעזור לסתום חורים בגזע העץ, ובעצם משמש את הגזע לתהליך של "הגלדת פצעים".
• השרף הדביק מגן על העץ מפני חרקים שמנסים לחדור לתוכו דרך חורים שנוצרו בו.
• השרף הינו חומר שמונע גדילה של פטריות על גבי העץ, ובכך הוא מגן עליו מפני טפילים שונים.

לפי סיבות אלו ניתן להבין למה ככל הנראה מופיע שרף על עץ אורן – מטרתו היא להגן על העץ ולשמור על איכותו. על אף ההגנה הזו על העץ, לא היינו רוצים שרהיטי עץ האורן שלנו יפרישו שרף, שכן אותו חומר דביק נוטה ללכלך את הבגדים שלנו ואת המזרנים שעל גבי ריהוט העץ, ובאופן כללי השרף אינו נעים למגע כלל וכלל. למרבה המזל ניתן למנוע את הפרשת השרף על גבי העץ אם רק יודעים איך לדאוג לו כמו שצריך.

איך ניתן למנוע הופעת שרף בעץ אורן

ההשערה הגורפת היא שלא ניתן למנוע הופעה של שרף בעץ אורן, השרף יכול להופיע בכל אחד משלבי מחזור החיים של העץ, החל מהרגע שהעץ צומח ביער, ברגע הכריתה שלו, הניסור או העיבוד שלו, זוהי תופעה טבעית המהווה חלק ממאפייניו של העץ.

הסיבה העיקרית והנפוצה ביותר להופעת שרף בעץ אורן על גבי רהיטי גן מעץ מלא, דקים ומוצרים נוספים היא כתוצאה מחשיפה מוגברת לחום ושמש ולכן השרף יצא לרוב בחודשים החמים ביותר בשנה (יוני-ספטמבר). יחד עם זאת מומלץ שלא להציב רהיטים מעץ אורן תחת שמש ישירה למשך שעות ארוכות במהלך היום, שכן השרף מופרש גם כשהעץ מתחמם יתר על המידה – על כן מומלץ להציב רהיטים מעץ אורן תחת צל, שמשייה או אפילו כיסוי ייעודי שיחסום את אור השמש כהלכה ובו זמנית יספק הגנה מפני חבלות. פרט לפעולות אלה אין דברים נוספים שתוכלו לעשות כדי למנוע הופעת שרף על עץ אורן, אולם ישנה דרך לנקות את אותו שרף מציק בעזרת חומרים שתוכלו למצוא בביתכם. 

איך ניתן לנקות שרף בעץ אורן

השרף הינו חומר דביק אשר משנה את מצב הצבירה שלו על פי תנאי מזג האוויר ולכן כאשר הטמפרטורה חמה השרף יהיה במצב נוזלי וכאשר הטמפרטורה נמוכה מאוד השרף יהיה במצב מוצק. לכן השיטה הטובה ביותר להסרת שרף שכבר נמצא על העץ היא להסירו בשעות הבוקר המוקדמות שהטמפרטורה נמוכה והשרף מתקשה. כל שעליכם לעשות הוא להסיר את השרף בעזרת שפכטל. 

כעת המתינו מספר ימים, במידה והשרף ממשיך לצאת מהעץ הסירו אותו שוב.
רק לאחר שהשרף מפסיק לצאת מהעץ ניתן לשייף את העץ ולצבוע אותו שוב.

שיטה נוספת להסרת שרף מעץ אורן היא להמיס אותו בעזרת ממיס אלכוהול כמו טינר או טרמפנטין.

 

מה עושים אם לא מצליחים להסיר שרף מעץ אורן?

ראשית יש לחכות שהמקום שממנו השרף יוצא הפסיק להפריש את החומר, על מנת לזרז פעולה זו נוכל להציב את הריהוט במקום מוצל ובכך למנוע חשיפה מוגברת לחום ושמש. את השרף יש לנקות בעזרת מטלית עם אלכוהול(טינר) או במקרה שהשרף התייבש לחלוטין לשייף אותו בעזרת מכונת ליטוש או שיוף ידני.

אם לרוע מזלכם השרף עדיין לא יורד, לא נותרו לכם ברירות רבות והשיטות שהוצעו קודם לכן לא יעזרו לכם ככל הנראה מבלי שתבצעו פעולה נוספת. במצב שכזה תוכלו לנסות לחמם את השרף בעזרת מייבש שיער, מה שאמור להפוך אותו לקל יותר להסרה בעזרת השיטות הקודמות. עם זאת, כאמור שרף יוצא בשל חימום יתר של עץ האורן, לכן מומלץ להיזהר עם שיטה זו ולחמם את העץ כמה שפחות לצורך הסרת השרף.

מה לעשות אחרי שמסירים שרף מעץ אורן?

אחרי שהסרתם את רוב השרף, יתכן שיישארו לכם שאריות קטנות ממנו על גבי העץ. תוכלו לנסות להשתמש בשמן מינרלי כדי להסיר שאריות קטנות של שרף שהתייבש, או מנגד, אחרי שהסרתם את השרף מעץ האורן קחו נייר זכוכית 220 ושייפו את אותן חתיכות קטנות של שרף. לאחר מכן מומלץ למרוח שכבה חדשה של צבע על העץ בעזרת מברשת, לתת לצבע להתייבש במלואו, למרוח שכבה נוספת, לתת לצבע שוב להתייבש ולמרוח שכבה שלישית ואחרונה של צבע.

לסיכום

למרות ששרף שנוצר על גבי עץ אורן זו בעיה ידועה, ניתן להימנע ממנה בעזרת הגנה על עץ האורן מפני פגיעות, שריטות ואור השמש, וניתן גם להסיר אותו בקלות יחסית וללא אמצעים יקרים כלל וכלל. ככל שתנקו את השרף מוקדם יותר, כך תימנעו מליצור נזק לעץ אשר יסכן אותו בהפרשת שרף נוסף בהמשך, ועל כן מומלץ להיות ערים למצב רהיטי העץ שלכם. כך תוכלו לשמור עליהם באיכות מצוינת לאורך שנים והשקעת מאמץ מינימלי שישתלם בטווח הארוך.

המאמר מוגש בחסות חברת פסים - המומחים בריהוט גן